divendres, 30 d’abril del 2010

educant, aprenent i intercanviant

A la sessió de Mirades han sortit molts temes interessants. En concret m'ha agradat la resposta de les mestres a la qüestió de l'aprenentatge escrit de la llengua. Trobo molt bé que, com fan, de forma que no es corregeix als alumnes quan no escriuen bé, permet fomentar el fet d'escriure. Treuen importància a com l'han escrit i li donen a que l'han escrit. No corregeixen errors ortogràfics perquè es considera que encara estan aprenent alhora les formes fonètiques i, aleshores entenc que és lògic que, ja que la fonètica de les paraules és tan diferent de la seva escriptura, els infants apliquen la lògica escrivint així com creuen que es fa. Hi ha una evolució, han dit les mestres i hi ha un seguiment on es poden veure els canvis importants que cada infant va realitzant. També aprenen per interacció mútua quan es corregeixen entre ells. Estic molt d'acord amb elles amb que tenen molt temps per aprendre a escriure bé i que no cal pressionar als infants des de tan petits. Si ho fem només aconseguirem que avorreixin l'aprenentatge.
Una altra aspecte que m'ha agradat especialment per la forma d'enfocar-lo ha estat en el tracte que es dóna als infants especialment conflictius. M'ha agradat la manera en que l'escola Baró de Viver treballa: des de la relació, la convivència, a partir de la necessitat de treure l'agoixa en espais que ho permetin. El fet que aquesta escola sigui d'una línia facilita els moments d'abordar les dificultats de cada infant ja que permet l'atenció i seguiment personalitzat. Es donen prous casos conflictius ja que responen al context de famílies de classe baixa, sovint desestructurades en l'escola què es troba. Així, treballen amb l'infant, tractant d'anar negociant petits reptes que ha d'anar poc a poc ha d'anar complint. A més, ha optat per fomentar la participació de les famílies seguint la línia de les Comunitats d'aprenentatge per a la motivació i possible canvi social de l'entorn. És molt interessant el treball que realitzen amb les mares, creant ponts de comunicació que superen prejudicis: la creença de creure's inferior. Estan fent un treball no només educatiu sinó també social. El fet de conscienciar a les mares del rol tan important que realitzen com a educadores és tan important pels infants com per a la resta de la societat.
Per últim, una qüestió interessant que ha sorgit de la sessió és la idea de l'intercanvi entre escoles. És bo veure com es poden recolzar les unes a les altres en aspectes com compartir casa de colònies (Baró de Viver i Rosa dels Vents) per a poder reduir costos de l'excursió que a molts pares els és molt difícil pagar per la situació econòmica en què viuen. És també gràcies a aquest tipus de projectes (Universitat- escola) que possibiliten l'intercanvi i renovació de les diverses formes educatives entre escoles i mestres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada