dijous, 11 de març del 2010

Sortides escolars

Les companyes han fet la seva exposició sobre el fragment de Nens de vidre que ens ha portat a una reflexió sobre les espais a l'aula. Com ha de ser l'aula per que s'adapti bé a les necessitats educatives: espaiosa; ben il·luminada de llum exterior; decorada amb colors, números, elements relacionats amb l'estació de l'any per facilitar l'aprenentatge; activitats que hagin realitzat els mateixos infants per a potenciar l'autoestima i/o autoconcepte dels infants. A l'Eulàlia Bota, les aules estàn ben adaptades ja que disposen de grans finestres per on entra molta llum exterior, les parets estan decorades amb numeros, lletres, paraules que indiquen els mesos, les estacions de l'any, dibuixos relacionats amb el clima que fa. Les amteixes portes de les aules estàn decorades amb un mural col·lectiu de l'animal amb que la classe s'identifica.

A continuació, la Patricia ens ha parlat de tot allò que és important quan fem una sortida escolar. Ens ha fet pensar en tot allò que cal tenir en compte en els moment d'abans (objectius, destinataris, durada, trajecte, transport, àpats, què cal que sapiguem com a mestres), durant (seguretat, normes, activitats, organització, recursos) i després (com ha anat?, què en traiem?, què hem après?, que podriem millorar?) de la sortida. Ens ha proposat de preparar-ne una a nosaltres. Ho hem fet en grups de tres.
El meu grup ha fet una sortida a la muntanya amb alumnes de P5. Hem tingut en compte que cal una preparació prèvia dels mestres a coneixements botànics sobre la zona que anem a visitar. Abans de la sortida farem unes sessions prèvies a l'aula de preparació a allò quie animre a veure: proposarem als infants que dibuixin en un mural entre tots de com s'imaginen la muntanya.
Durant la sortida elaborarem activitats de parar atenció a la natura a partir dels cinc sentits. Per exemple: fem silenci i escoltem la natura, que heu sentit?
Anirem recollint fulles o material que trobem al terra del camí: fulles caigudes, branquetes, pedretes per a completar el mural que hem iniciat a l'aula.
Per acabar, abans de tornar a la ciutat, farem una reflexió de tot allò que hem pogut anar observant a la natura, relacionant i contrastant amb les característiques de la ciutat on vivim.
Després, el dia següent a la sortida, a l'aula, acabem el mural de la muntanya que vam començar dibuixant o omplint-lo amb els elements que vam recollir de la muntanya. A continuació farem una valoració conjunta amb els infants avaluant si els ha agradat l'activitat de la sortida, que han après i quines sortides els agradaria fer.

Hem exposat les propostes de sortides que han fet les companyes: a museus, teatre, runes, aquàrium, entre d'altres. la Patricia ens ha comentat que habitualment als indrets on anem a fer sortides disposen ja de propostes d'activitats ja preparedes amb què podem comptar. Això m'ha fet pensar en la sortida al fòrum que farem la setmana que ve: com estrà l'activitat enfocada.
M'he adonat com en preparar una sortida a l'escola cal pensar en tot: des de la forma de transport fins a les etiquetes que cada infant a de portar amb el nom, telèfon i adreça de l'escola o la mateixa farmaciola. No ens podem oblidar de res de res!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada