dijous, 4 de març del 2010

Materials curriculars

Hem fet classe amb alumnes de l'assignatura optativa de materials curriculars de Pedagogia. Així, hem fet grups a l'aula on les alumnes de pedagogia havien de reflexionar sobre els materials curriculars amb què havíem treballat a les escoles on anem dimarts a participar. Hem reflexionat aleshores sobre els materials curriculars, com poden ser útils per a l'aprenentatge dels petits i sobre com aquests poden ser innovadors de forma que motivin als alumnes a aprendre.

Hem entès que sempre que es dissenya un material curricular cal tenir present l'usuari a qui va destinat. Si el material va a parar als petits, cal que sigui suggerent, que pugui facilitar la seva creativitat i imaginació, que els ajudi a treure alguna cosa, a expressar-se. Al cap i a la fi, els materials han de facilitar a l'infant el coneixement que poc a poc van adquirint.





És així com posar en comú experiència i reflexions ens ha permès adonar-nos de com són d'importants i com hem d'observar-los per a poder millorar els materials amb què anem treballant durant la nostra experiència a les escoles. Per exemple, en el taller d'anglès que vaig explicar com a experiència, em van sorprendre tots els racons que hi havia: les disfresses, que podia ser una botiga de roba, la botiga de menjar, el restaurant, el metge i en cadascún d'ells hi havia ingredients de tot tipus, tal i com si fos una "petita ciutat", cosa que ajuda tant a experimentar el joc que veuen dels grans com a fer girar la imaginació entorn aquest fent-ne diferents usos de cada racó, com treballar les llengües a partir de la interacció entorn al joc.

Entenc doncs que els materials molt complerts ajuden a l'aprenentge de l'infant però també els més senzills com poden ser els trossos de fusta amb què els infants de l'espai de construcció de l'escola Eulàlia Bota experimenten, poden ajudar a la imaginació i creativitat molt enriquidora per al desenvolupament cognitiu dels infants.

Finalment, la Patricia ens ha proposat de crear un material de benvinguda en grup per a un primer dia d'escola de P3. El meu grup hem proposat que els infants vagin arribant a l'escola acompanyats dels pares cap a les 9h del matí i es vagin trobant al pati, saludin a la /les mestres i es vagin coneixent, creant un ambient familiar així com si haguessin anat al parc a jugar. Que els pares es quedin a l'escola una estona i després que vagin marxant poc a poc tot explicant-los que van a treballar i que tornaran a recollir-los. Es fan jocs de coneixença al pati i després cada grup va a conèixer al seva aula on es farà algún joc de presentació més i ja vindran els pares acollir als infants.

Entre totes hem reflexionat de com ha de ser una benvinguda molt personalitzada per la mestra. És important que la mestra dediqui força atenció a cada infant per a que se senti ben acollit i segur. S'ha parlat també de com les escoles estableixen períodes d'adaptació en que els infants només van a l'escola durant els matins o bé els pares es queden a l'escola durant la primera setmana per a que els infants hi vagin habituant-se poc a poc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada