dissabte, 27 de novembre del 2010

Competencies, Objectius i Acció!

Dimarts vam tenir temps per realitzar a l'aula l'activitat de les competencies i objectius TIC però no vam poder acaba-la. Finalment avui ho hem pogut fer, i aquestes han estat les reflexions que a l'entorn de les competències i objectius hauriem de tenir en compte si ens aquests moments haguessim de treballar com a mestres:

Sobre les competències, que trobem al Decret 101/2010 en concepte de capacitats, ja que a Educació Infantil no es pot parlar encara d'adqusicio de competències sinó més aviat de desenvolupament de capacitats:

De totes les capacitats observades en relació amb les TIC, nosaltres volem destacar que treballarem per tal que els alumnes puguin ser competents en els diferent àmbits que recull el curriculum. Els que sota nostra punt de vista considerem més importants (tot i que tots ho són) trobem :
  1. L’autonomia. Fomentar l’adquisició de petites responsabilitats adequades al seu desenvolupament, per tal que el nen vagi adquirint pregressivament unes responsabilitats i uns deures.

  2. L’autoestima. Procurarem crear un ambient a classe acollidor que afavoreixi la confiança i l’afecte. Valorarem sempre la participació del infants per tal que vagin adquirint seguretat en ells mateixos.

  3. Socialització: Fomentarem l’adquisició de valors per a la convivència basat en el respecte, l’ajut mutu, la comunicació, la solidaritat, col·laboració amb el grup, per tal que s’integri de manera saludable a la societat.

  4. Coneixement d’un mateix: Treballarem activitats desitnades al coneixement i experimentació del propi cos, no només a nivell físic sinó també a nivell emocional: verbalitzar sentiments, emocions i l’expressió.


Sobre els objectius que s'han de treballar amb les TIC:

Article 2. Principis rectors del sistema educatiu
h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals.
i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.

Els dos principis de què ens parla la llei de l'educació a Catalunya a treballar amb les TIC ens porten a objectius bàsics en l'aprenentatge global de l'infant en les seves primera etapa educativa dels quals hem parlat en l'anterior apartat: d'una banda, l'adquisició d'autonomia que progressivament va adquirint l'alumne que a més requereix de la seva aportació creativa. Considerem que l'aprenentatge de la TIC ben guiat requereix de la participació activa de l'aprenent. D'altra banda, la capacitat de contrastar i per tant, de desenvolupar un esperit crític davant la informació rebuda que ajuda a l'infant a reflexionar i interpretar la informació des de diversos punts de vista i de forma personal.

I sobre els recursos:

Hem observat que la llei d'educació de Catalunya del 2009 contempla les TIC dins l'educació com quelcom que suposa renovació innovació educativa. Es concep com a part imprescindible de l'ensenyament, com entorn d'aprenentatge en xarxa, com una forma més de coneixement però encara en procés d'integració ja que va consolidant-se poc a poc a partir dels recursos que es van incorporant progressivament a les escoles.

Per tant, és obvi que com a mestres ens hauriem d'adaptar als recursos amb què ens trobaríem a l'escola que treballem que segurement són molt diferents en aquests momesnts que quan relament ens incorporem a l'educació daquí a, coma amínim tres anys més. Aleshores les TIC hauran evolucionat encara més i les escoles disposaran d'aquests nous recursos dels qual podrem disposar sense oblidar la nostra continuada formació de que es requereix per a la seva aplicació a l'educació.


Dijous vam poder treballar la pixelació. Vam fer fotografies a partir de les quals vam poder muntar una petita pel·lícula. La que vam produïr entre la Núria i jo tracta de l'ordre, la concepció de l'espai treballant les situacions davant, darrere i al costat ja que a partir d'un estoig van sortint i entrant els retualdors i colors de diverses formes. El nostre muntatge contempla els següents objectius del urrículum d'Educació Infantil:

b. Assolir una progressiva autonomia en les activitats quotidianes i la seguretat
afectiva i emocional, a partir de l'adquisició d'hàbits bàsics de salut i benestar i
del desenvolupament d'estratègies de resolució de conflictes.

d. Conèixer i entendre l'entorn físic i social mostrant interès i curiositat
mitjançant l'observació, la manipulació i l'experimentació i descobrir el plaer
d'aprendre.

i. Descobrir les propietats dels objectes i comparar-los qualitativa i
quantitativament, establint relacions entre ells i situant-los en l'espai i el temps
per tal de desenvolupar el raonament lògic i matemàtic.

l. Representar simbòlicament aspectes diversos de la realitat, emocions, vivències
o fantasies mitjançant el joc i altres formes de representació i expressió.

És interessant poder muntar films com aquest per treballar amb els petits diversos conceptes bàsics. És una forma divertida d'aprendre i, a més, de ben segur que els mateixos petits tenen molt bones idees i podem treballar la seva cretivitat i imaginació en el muntatge pixelat a partir de les seves pròpies fotografies que podem posar noslatres mateixos en acció!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada