dissabte, 20 de novembre del 2010

Descobertes

El grup de les Cargolines hem descobert com podem focalitzar el nostre projecte. Hem pensat en l'exposició Per Laberints que hi ha actualment al CCCB.
Proposem una sortida amb nens per a l'exposició per laberints: treballaran l'orientació i la descoberta de l'entorn.

Em pensat en les següents activitats:
Un mp3 amb explicació adaptada als nens de 4 o 5 de les instal·lacions de l'exposició.

Un Power Point animat amb el mite del minotaure explicat com un conte per als nens.

Una excursió pel laberint d'Horta. Els nens gravaran amb video els seus passos fins arribar al centre del laberint.

Una altra activitat per aprendre la diferencia entre els laberints Unicursal i "mazes".

A aquest blog hi ha informació de l'experiència de la visita a l'exposició:


http://www.barcelonetes.com/2010/08/per-laberints-al-cccb.html


L'exposició disposa de una activitat relacionada amb les TIC "Construint Laberints" dedicada a infants de 6 a 14 anys:


http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/informatiumuseus/files/2010/10/cccb-tallers_perlaberints.pdf

La nostra proposta està dedicada infants de 0 a 6 anys.

Un altre recurs Laberints per imprimir i treballar-lo amb els petits:
http://www.publijuegos.com/laberintos_para_jugar.html

Una altra sortida: anem a un laberint de blat de moro:

http://www.sortirambnens.com/index.php/excursions/a-peu/522-laberint-de-blat-de-moro.html

Dimarts ens vam fer una idea a l'aula de com, a partir de les TIC, es poden treballar les tres àrees curriculars. És pot entendre fàcilement com l'àrea d'intercomunicació i llenguatges es toca desde diverses vessants: verbal, matemàtic, musical i plàstic. L'àrea de descoberta de l'entorn també es pot treballar fàcilment a aprtir de la exploració, la experimentació i la representació i interpretació d'allò que és més proper a l'infant, i avui en dia això ho fan a casa seva de forma quotidiana. Però em va sorprendre especialement com la decoberta d'un mateix es pot treballar de diverses formes que no m'havia parat a pensar abans. El coneixement del cos es pot relaitzar amb la visió del mateix cos amb diversos programes o amb la particpació visrtual a través de puzzles o jocs, però em va sorprendre i agradar la idea de treballar també a nivell més experimental el Control Postural. Considero que és molt important que prenguin consciència de ben petits del seu cos, les seves possibilitats i els seus perills, com és bo que se situin davant l'ordinador, on hi hauràn d'estar treballant durant hores i de quina forma pot perjudicial per a la seva salut. Així, també s'han de posar en pràctica hàbits saludables de moviment corporal per a l'adequat desenvolupament de l'infant i que aquest els assimili com a part de la seva vida. Crec que integrar aquest treball dins el currículum és bàsic i determinant per a la salut de l'infant. Desenvolupament motriu i intelectual han d'anar lligats i mai s'hauria de prioritzar un per sobre l'altre. A més, haurien de de donar-se ambdós en equivalència no només durant l'etapa d'infantil sinó també durant tot el període d'aprenentatge. Els pares haurien de ser els primers que trebalenssin en aquest sentit reforçant també aquest tipus d'aprenentatge més psicomotriu amb els seus fills i, per tant, també molt positiu per a lls mateixos.
Amb les TIC també treballem l'orientació espacio-temporal i els hàbits d'autonomia personal.

Com a mestres i junt amb la resta de l'equip pocent, hem de valorar les aventatges i els inconvenients dels canvis que les implantacions de les TIC poden produïr a l'escola. Coma a positius podem destacar, la relació afectiva amb l'alume, que es pot reforçar també amb les TIC com a un recurs més.
La facilitat de comunicació amb les famílies qeu ofereixen es espais web, les aules virtuals o els fòrums de comunicació.
La diversitat de tasques que les TIC ofereixen faciliten els recursos queè els mestres disposem per a treballar les competències del currículum. El contacte en línia amb l'experiència d'altres metres ens dóna també pistes de quina manera, quan i on treballar les TIC amb els infants.


Sobre el cas pràctic que la Sandra ens ha proposat a l'aula, els grup de les Cargolines hem pogut treballar:

Quines són les competències bàsiques d'aquesta etapa d'infantil?

Del DECRET
101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació
infantil.

Capacitats
1. S’ha d’afavorir el desenvolupament de les capacitats que han de permetre
als infants créixer integralment com a persones iguals en el món actual, amb uns
aprenentatges continuats i progressius, que han de seguir en el segon cicle de
l’educació infantil.
2. El desenvolupament d’aquestes capacitats és el resultat del que s’aprèn. Així
doncs, al llarg de l’etapa de l’educació infantil els infants han d’anar desenvolupant
les capacitats següents:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eficàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5686 – 5.8.2010 61475
Disposicions
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciantse
en la resolució pacífica de conflictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
3. Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el primer cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees.

DECRET
181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del
segon cicle de l’educació infantil.
Capacitats
6.1 En aquesta etapa s’afavorirà que els infants desenvolupin les capacitats
que els han de permetre créixer integralment com a persones en el món d’avui,
en uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l’etapa d’educació
primària amb l’adquisició de les competències bàsiques que ha d’assolir l’alumnat
en inalitzar l’educació obligatòria.
6.2 Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el segon cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees i els criteris d’avaluació.
6.3 En inalitzar el segon cicle de l’educació infantil l’infant haurà de ser capaç
de:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eicàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identiicar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució
pacíica de conlictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a
una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració
social.

Quins objectius s'han de treballar amb les TIC?

Article 2. Principis rectors del sistema educatiu
h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels
sistemes digitals.
i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la
informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.


De quins recursos disposem?

Segons la llei d'Educació de Catalunya del 2009

Article 89. Serveis digitals i telemàtics a disposició dels
centres
1. El Departament ha de facilitar als centres educatius l’accés
a un conjunt de serveis digitals i telemàtics orientats a millorar
el desenvolupament de l’activitat educativa. Els centres han de
posar aquests serveis, en la mesura que escaigui, a disposició del
professorat, els alumnes i les famílies.
2. Els serveis digitals i telemàtics a què fa referència l’apartat
1 han de posar a disposició dels centres aplicacions didàctiques
i continguts educatius de qualitat, serveis de dossier personal
d’aprenentatge i de registre acadèmic personal individual i altres
aplicacions i serveis digitals orientats a potenciar l’excel·lència
dels aprenentatges i a facilitar el funcionament dels centres.
3. El dossier personal d’aprenentatge emmagatzema en suport
digital i fa accessibles, d’acord amb el que el Departament estableixi
per reglament, els documents i els objectes digitals que
resulten de la producció intel·lectual de cada alumne o alumna
durant el procés d’aprenentatge, des del darrer cicle de l’educació
95
primària fins als ensenyaments postobligatoris. El contingut del
dossier pot servir d’evidència en el procés d’avaluació.
4. El registre acadèmic personal individual conté en suport digital,
d’acord amb el que el Departament estableixi per reglament,
les dades acadèmiques personals dels alumnes que els centres
considerin pertinents i les que siguin necessàries per a complir la
normativa sobre aspectes formals de l’avaluació dels alumnes

Preàmbul ( de la llei)
Potencia la innovació pedagògica sistemàtica i estructurada, el
reconeixement de les bones pràctiques educatives amb el foment
i el suport del lideratge educatiu, la formació del professorat,
les infraestructures digitals del centre i la previsió de centres de
referència pedagògica.


Article 87. Organització dels espais escolars i dels entorns
d’aprenentatge
L’estructura i l’organització dels centres han de definir entorns
d’aprenentatge que permetin el treball en xarxa i les diverses
formes de transmissió de coneixement als grups classe, i també
les activitats individuals de treball i estudi. Amb aquesta finalitat,
els projectes constructius de centres educatius han de definir espais,
instal·lacions i equipaments que maximitzin la sostenibilitat,
redueixin l’impacte ambiental i permetin integrar les tecnologies
digitals, i han de configurar entorns d’ensenyament i aprenentatge
funcionals i ergonòmics que estimulin la vinculació dels alumnes
amb el procés d’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada