dijous, 11 de novembre del 2010

Com i quan iniciem els petits a les TIC?

Després de conèixer l'experiència amb els infants de P3 que la Carolina ens ha explicat, se m'han plantejat un sèrie de qüestions, sobretot en observar com funciona el programa G Compris. Potser és útil que els infants el coneguin per comprendre el funcionament de la relació tàctil del ratolí amb el visual de la pantalla. Això pot ser útil perquè comprenguin el funcionament que els adults fan de l'ordinador diàriament. Però aquesta relació també es pot aprendre amb el Paint, per exemple, on l'infant pot fer el seu propi dibuix amb el moviment del ratolí. En canvi, el G Compris és un programa poc creatiu: tot està fet, simplement cal apretar botons, el jugador és un simple consumidor, no interactua aportant de sí mateix, no li cal esforçar-se per obtenir un resultat d'esforç personal (el qual aporta satisfacció i autoestima).
És per això que crec que la introducció de l'aprenenetatge de les TIC a infantil hauria de fer-se de forma que es fomenti la imaginació dels infants. Les possibilitats que ens ofereixen les TIC (comunicació, interacció i participació activa, entre d'altres) s'han d'aprofitar per treballar el potencial creador dels infants, perquè vegin que tenen un paper important a la societat, per ajudar-los a desenvolupar-se amb un bona autoestima, valorant el seu potencial creador i participatiu, fent sentir als infants que són petits artistes, participant activament i en equip. Considero així que no cal un ordinador per cada infant. Entenc que aquesta necessitat es pugui donar a partir de primària o secundària però a l'etapa infantil considero més idoni treballar amb un ordinador per grup d'infants de 3 persones, per exemple. Així, compartint-lo, es pot estimular als infants perquè treballin col·laborativament, on cada infant de cada grup pot utilitzar l'ordinador per torns. D'aquesta manera, tenen la possibilitat de compartir i valorar més l'aprell.Per altra banda crec l'ús del teclat a finals d'un curs de P3 és excessiu. Considero adequat mostrar-los què és un teclat i com els adults el fan servir però, igual que insistir en els infants que comencin a escriure de tan petits, no és adequat. Pot ser que algun dels nostres alumnes conegui com fer servir el teclat abans que ens ho proposem nosaltres i doncs podriem dedicar alguna classe a tractar de veure què podem fer amb aquest aparel tan complicat per ells però tindran temps suficient per aprendre-ho a partir de primària. En canvi, crec que a infantil s'han de fomentar diversitat de formes sense excedir-se en cap d'elles ja que permet així donar oportunitat a la creativitat en diverses habilitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada