divendres, 5 de novembre del 2010

Dimarts ens vam quedar tots al·lucinats a l'aula en provar de primera mà les possibilitats de treballar amb documents de text en xarxa sincrònicament amb altres persones. Amb Google Docs això és una realitat i a l'aula, la majoria no ho coneixíem tot i que ja fa anys que això s'ha posat en marxa. Estem parlant doncs d'un document elaborat col·laborativament en que ja no tracta de repartir-se la feina treballant cada membre de l'equip una part del treball per després posar-ho en comú sinó que hi ha la possibilitat de treballar a l'hora TOT el treball! A això si que li podem anomenar Treball en equip. Només cal posar-se d'acord en l'hora i llestos. De fet, amb un dels grups de treball d'una de les assignatures del semestre, rere una sessió conjunta que vam fer ahir en que érem totes presents, vam penjar en línia el nostre treball per anar-lo acabant entre totes.
Dijous vam començar a presentar les lectures:
Tot i que de mateix contingut, les idees i reflexions de cada grup que exposava eren diverses i complementàries i les activitats presentades eren encara més diferents entre elles. Així, és interessant veure que treballant en en equip, enriqueix el coneixement perquè hi ha una posta en comú i diàleg que permet la retroacció i alimentació de noves idees però en la posta en comú amb altres grups encara en poden sortir més reflexions que es complementen i que ajuden a entendre millor el contingut. Cal doncs que aquesta experiència la tinguem en compte quan siguem mestres tant a l'hora de treballar en equip amb les altres mestres com per aplicar-ho amb els nostres alumnes.
Així doncs, de la lectura deManuel Area al nostre grup ens ha semblat interessant fer una revisió dels canvis tecnològics que s'han donat en els mitjans al llarg de la història. Això ens ha fet qüestionar fins a quin punt els infants són conscients de les facilitats de què disposen tenint accés a tota una sèrie d'aparells que funcionen màgicament. Cal doncs que transmetem als nostres alumnes la importància dels descobriments tecnològics a la història per tal que en siguin conscients i utilitzin les TIC amb responsabilitat. Observeu el Fenaquitoscopi de la imtage. Se m'acut que es podria fer una taller a l'aula i elaborar-ne un perquè els petits veiessin com funciona.













Per altra banda, la reflexió que Manuel Area en referència als mitjans com a recurs d'ensenyament i aprenentage ens ha ajudat a comprendre el procés cognitiu de descodificació i codificació a partir del qual l'aprenent té un paper actiu en la comprensió. Però també els mitjans li permeten desenvolupar una serie d'habilitats que li possibiliten l'aprenentatge. Així, rere la lectura i reflexions del text d'Area, comprenent molt millor l'acció cognitiva individual d'aprendre a través d'un sistema de símbols apropiat a les necessitats de l'aprenent, les mestres podem arribar a dissenyar activitats amb l'ús de mitjans que ens permetin la multidimensionalitat de formes d'expressió i comunicació, la transversalitat i el treball en equip que poden enriquir el procés d'aprenentatge de l'alumne.
A partir de la lectura d'Alejandro Bosco, vaig poder descobrir com funciona el programa informàtic CLIC que proporciona activitats molt adequades per nivells de primària. A les mestres d'infantil doncs aquest recurs ens pot servir com a model per dissenyar i adaptar activitats a l'edat dels nostres alumnes. Tot i així, la reflexió de les companyes a l'aula en relació a les lectures em va semblar molt interessant. Les companyes van exposar que les activitats que el Clic proposa són adequades coma complement d'activitats prèvies a l'aula on s'ha treballat de forma més vivencial. Així, les mestres hem de saber fer un ús adequat dels recursos que el món digital ens proporciona, el hem d'emprar com a reforç del contingut que estem treballant i anar complementant amb altres recursos podrem treballar de formes diferents, expressant i comunicant amb els 5 sentits i a partir de diversitat de sensacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada