dissabte, 30 d’octubre del 2010

TIC, infància i educació

Dijous vam entregar i veure alguns dels treballs de les companyes. Va ser sorprenent com molt diverses versions hem fet cadascuna sobre la nostra relació amb les TIC. En general, hem comprovat com totes hem viscut una infància rodejada de tecnologia però, tot i així, en aquella època encara predominaven unes TIC prou prescindibles. Està clar que els canvis han estat notoris des d'aleshores i que a les nostres mans està el futur dels petits i, entre d'altres, el seu ús adequat de les TIC. Hem de ser conscients que a les nostres aules tindrem infants que han incorporat les TIC a la seva vida quotidiana i hem de tenir en compte que els usuaris quotidians d'aquestes seran els pares. És per això que cal que aprofitem la possibilitat d'interacció dels pares amb els fills també en relació amb l'ús de les TIC, de forma que els pares puguin ajudar als fills tant a les activitats d'aprenentatge de contingut com a coses que els pares fan quotidianament, com és ara per a la recerca d'informació en xarxa.
A les nostres aules tindrem també molt probablement ordinadors i n'hem de fer un ús adaptat a les edats dels infants, tenint una serie d'aspectes en compte, com la Sandra ens va introduir l'última classe amb ella com és ara el PCC (projecte Curricular del Centre). És interessant gaudir de les TIC a l'aula com una eina més per a complementar l'aprenentatge dels infants, com un recurs i medi de coneixement que permet a més, la motivació i estimulació de nous aprenentatges. Tot això m'ha fet pensar però que, tot i l'ajuda que els pares poden proporcionar des de casa amb l'ensenyament de l'ús de les TIC als infants, l'aprenentatge de les TIC per part dels infants no ha de ser fàcil. Aquest és progressiu i necessita d'una primera fase de dependència, on cal més atenció a l'infant. Així, en lloc que cada infant tingui un ordinador per si sol i la mestra ha de parar atenció a cadsacun d'ells alhora, cosa que li pot provocar grans maldecaps, treballar hàbits de cooperació entre els companys de classe pot ajudar al procés. D'aquesta manera, en compartir ordinadors, quan un alumne coneix com funciona una cosa, li mostra i explica al company o companys. Això pot facilitar tant l'adquisició d'autonomia per part dels infants com la valoració i autoestima de qui és més hàbil en les TIC pel fet de poder-s'ho ensenyar entre ells. És d'aquesta manera com hem de treballar en l'ensenyament de les TIC, combinant-les amb bones metodologies d'aprenentatge, com ho és el treball en equip i així, com Iolanda Bernabé, n'obtindrem els seus millors beneficis.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada