dissabte, 4 de desembre del 2010

Capacitats, competències i mirada crítica

Ja des del curs passat ens van introduir que a Educació Infantil no es parla de competències sinó de capacitats. Des d'aleshores així ho hem aprés i hem fet treballs seguint aquesta idea com és ara el treball elaborat per a aquesta assignatura sobre les competències i els objectius. Però dimarts a l'aula se'ns va plantejar la competència digital i ens va fer reflexionar sobre la diferència entre capacitat i competència que potser abans no ens havíem para a reflexionar detingudament. Vam extreure d'aquí que capacitat és sinònim d'habilitat, de possibilitat de desenvolupament que s'integra dins el concepte de competència. La competència engloba tant la capacitat com el valors, actituds i motivacions junt amb els coneixements i destreses, tal i com introdueix Sevillano al 2009.

Així doncs, dins l'Educació Infantil es comprenen les capacitats de ser i actuar, pensar i comunicar, descobrir i conviure que són aquelles habilitats que durant les edats d'aquesta etapa s'han de fomentar en l'infant per al seu òptim desenvolpament. En l'etapa d'infantil, els mestres hem de proporcionar les eines i observar que l'infant va evolucionant en correspondència amb la seva edat i les seves possibilitats però no li podem considerar encara competent, no li podem encara exigir que demostri les seves destreses perquè no té ni l'experiència ni la capacitat pe fer-ho.
En canvi, a partir els 7 anys, quan biològicament es considera que l'infant ha realitzat el complet desenvolupament de tots els seus òrgans interns, podem començar a ensenyar progressivament per a ser competent en aspectes que se'l pot considerar ja capaç, com són ara les competències bàsiques: personals, comunicatives, metodològiques i convivencials a desenvolupar a partir de les capacitats que es consideren a l'etapa d'infantil i que s'engloben dins el desenvolupament integral que es considera des de l'etapa infantil fins la primària.

Així doncs, la competència virtual o digital, es pot introduir a l'etapa infantil de forma transversal, de manera que englobi totes les capacitats que a infantil es consideren al currúculum. Així, la nostra feina coma a mestres es facilitar les eines per tal que els infants vagin comprenent les tecnologies virtuals, tal i com diu Sevillano (2009: 18), de forma crítica i constructiva, de forma que hi puguin interactuar-hi tenint en compte la capacitat creativa de cadascun d'ells.

Molt a veure amb els ulls a partir dels quals ens mirem la informació virtual que rebem, vam iniciar una activitat dijous a l'aula sobre els mitjans de comunicació. L'activitat consisteix en observar les diferències entre els diversos formats en què tres diaris digitals presenten una mateixa notícia. Crec que l'exercici és una bona forma d'observar les diverses possibilitats en què una mateixa informació ens pot venir donada de forma que la podem interpretar d'una u altra manera. Així, no només ens ajuda a mirar-nos de forma crítica una informació sinó també a imaginar-nos i crear la manera en què a nosaltres ens agradaria presentar una informació. A aquesta darrera idea es dedica la següent activitat proposada: a retocar una notícia digital amb el Photoshop de forma que fem protagonista de la nostra fictícia aula a un possible alumne nostre utilitzant la premsa com a mitjà de comunicació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada