dimarts, 23 de febrer del 2010

Primera experiència a l'escola: l'Hort

Avui he anat a l'escola Eulàlia Bota. Ens han explicat com els dimarts al matí fan els espais: construccions, hort, anglès, plàstica, experimentació i jocs populars. Els grups d'infats que participen als espais estan definits per colors. A cada color estan agrupats infants de P3, P4 i P5. Això m'ha fet reflexionar sobre la importància dels colors per als petits, que és un refernt molt clar per a determinar la pertineça a un grup determinat, com es dóna en aquest cas. Ens han deixat escollir a quin taller volem participar. Jo he participat avui a l'espai de l'hort. Les que que ens tocava l'hort hem anat primer a buscar el grup dels infants de color verd clar a qui els tocava l'hort a les classes de P3, P4 i P5.
Els infants estaven molt il·lusionats per anar a l'hort, sobretot els de P5. He estat molt bé. Hem plantat flors: caputxines i hem trasplantat tulipes. En arribar, la Laura, la mestra que porta l'hort, els a fet una presentació als infants de l'espai ja que no hi havien estat encara: ens ha mostrat la maduixera, cols, enciams i un ametller. Ens ha agradat molt.

A continuació la mestra ens ha explicat que plantaríem llavors que, en fer-se grans, es faran flors. Hem posat terra als testos, hem plantat les llavors i hem regat.
Trobo molt positiu que els infants de diferents edats tinguin un espai comú com són els racons. Tot i així, amb el grup que avui hem fet l'hort no hi havia gaire intercanvi entre grans i petits, contràriament és marcaven molt les diferències i els més grans i decidits aprofitaven per colar-se a les files que es feien per agafar la terra que necessitaven posar als testos amb les pales. M'ha agradat l'actitud de calma de la mestra, que no s'alterava en veure com no mantenien un ordre per fer la fila sinó que deixava fer i intervenia només de forma essencial. Així, en veure que era bastant emprenyador estar tots agafant alhora terra amb les pales ja que s'empentaven entre ells, algun dels infants ha dit: "fem una fila". Fantàstic!, he pensat: ells mateixos se n'han adonat! I la mestra ha dit: "Bona idea: Fem una fila!" Han provat de fer la fila però ha durat ben poc i altre vegada, tots esverats empentant-se. Ha estat aleshores quan un altre infant ha dit: "Per què no fem una fila?". -"Això mateix", ha dit la mestra.

Aquesta segona vegada, la fila ha tingut més èxit i jo he tractat d'anar dient: ara li toca a la Berta, quan algun espavilat es colava, i ara li toca al Sergi, per ajudar. Crec que cal molta, molta paciència però val la pena mantenir la calma perquè penso que és important que els infants s'adonin per ells mateixos de quines coses són essencials per a la convivència, com ara el respecte mutu. Cal que puguin aprendre això i moltes altres coses per ells mateixos. Si els adults marquen massa no tenen l'oportunitat d'adonar-se de la necessitat d'allò que els hi han imposat i no poden veure-hi clar el per què.

Finalment, en acabar de posar la terra, plantar les llavors o trasplantar les plantes, hem regat els testos. Després de recollir hem entrat a l'escola i m'ha semblat molt bona idea la d'acabar el taller amb els infants dibuixant les flors que sortiran de les llavors que hem sembrat. Han quedat unes flors sorprenents: molt originals i de molts colors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada