dimarts, 16 de febrer del 2010

Primer contacte a l'aula

Hem començat la classe d'intervenció a l'aula tot fent una activitat dinàmica que ens ha permès conèixen's més entre totes. Jo encara no sabia el nom de moltes de les companyes i, com a mínim, m'ha servit per fer un contacte més proper amb aquelles persones amb qui no en tenia cap. M'ha agradat i cerc que la faré servir per a la feina. Treballo amb noies adolescents amb risc social per les tardes i sempre va bé tenir recursos com aquest.

Hem vist a partir de la reflexió de l'activitat la importància dels espais. La necessitat, jo crec de canviar d'espais en l'àmbit educatiu. Va ve per a tothom però, sobretot amb els infants, cal anar canviant d'espais per, tal com s'ha dit as classe, treballar pel dinamisme, la innovació ja que aquesta ajuda a la motivació. Trobo també que per als infants és necessari un contacte directe quotidià amb l'espai exterior ja que els permet una llibertat de moviment i sensacions que cal fomentar. Per a mi, l'ideal és que aquest espai exterior fos una contacte directe amb la natura. Penso que, com Waldorf i el tipus d'escola que ell inicia, caldrien escoles que estan envoltades de natura, però això és ben difícil a les grans ciutats.

Així, trencar amb la rutina és feina important de l'educació: innovar, crear i fomentar una actitud crítica davant la vida penso que formen part d'aquesta idea. Permetre que els alumnes experimentin, juguin, s'embrutin és part d'aquest aprenentatge que fomenta la creativitat i el coneixement a partir de fer un mateix. Per tant, els estímuls ajuden també a trencar amb la rutina. Crear coses noves i penjar-les a la classe és una activitat comuna a les escoles i trobo que és important ja que és una forma amb què els infants valoren allò que van fent a l'aula. Pot ser això motiu de distracció a l'aula? Potser és per aquesta raó que a les aules dels més grans i adults són soses i avorrides, perquè la gent no es distregui mentre estudia. Però crec que, sobretot a infantil, és interessant guarnir l'aula de coses fetes o portades de casa, ja que formen part d'aquest aprenentatge que es va fent: fulles o castanyes quan és la tardor, per exemple. Així també, els colors per als infants són importants ja que, per una banda donen un to d'alegria (que és així com són ells per naturalesa si no és que han patit o presenciat cap abús o malaltia) i per altra, probablement perquè els fan servir molt per a pintar,com solen fer i això fa que tinguin un simbolisme que per als adults ha perdut importància. Segurament els colors afecten de forma determinant l'actitud dels adults i caldria fer-los servir com moltes d'altres formes que es fan servir per l'educació dels més petits ja que ajudarien positivament però se li dóna molts importància a altres aspectes com els cognitius per sobre dels sensitius.

El resum que avui hem fet a classe m'ha servit una mica de guia per aportar les reflexions que he anat fent. Aquest primer contacte a l'aula m'ha donat una molt bona sensació de l'assignatura. Crec que la gaudiré com les estones que passi a l'escola, com el llibre. Hem escollit amb la meva parella de llegir-nos “Els nens de vidre”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada